Viesti haluttavasti ja tee tuotteestasi tarpeellinen

Kaikessa myynnissä on kyse kommunikoinnista, viestin kertomisesta. Myyjänä sinulla on jokin myytävä tuote tai palvelu ja haluat viestiä siitä potentiaaliselle osapuolelle. Kolme seuraavaa pointtia takaavat parhaat mahdolliset työkalut toivottuun tulokseen pääsemiseksi.

  1. Viestikapula

Teknologia on käytännössä olemassa vain viestintää varten. Päätä viestintävälineesi. Valinta pohjautuu kahteen asiaan: aikaan ja rahaan. Jos sinulla on sekä aikaa että rahaa, tee paljon eri asioita: somemainontaa, laita paukkuja orgaaniseen näkyvyyteen ja tee muuta tukevaa mainontaa ja markkinointia. Jos sinulla ei ole kumpaakaan, ota puhelin käteen. Jos omaat tuhottomasti aikaa, muttet juuri rahaa, tuuttaa somekanavissa kotikutoista sisältöä, eli videota, tekstiä ja kuvia. Tee sähköpostimarkkinointia tai jalkaudu messuille. Jos taas massia löytyy, mutta ei aikaa, niin teetä hommat jollakin muulla.

 

  1. Viesti

Huolimatta siitä, mitä viestintävälinettä käytät, sinun täytyy miettiä, kenelle olet viestiä tekemässä ja mikä häntä mahdollisesti kiinnostaa. Ihmisten ostokäyttäytyminen noudattaa tiettyä kaavaa. Ensin täytyy saada heidän huomionsa ja herättää kiinnostus. Näin saadaan aikaan ostohalu, jonka jälkeen synnytetään tarve. Potentiaaliset ostajat kaipaavat tietoa, mahdollisuutta vertailla ja lopuksi kommunikointia, joka rohkaisee heitä ostamaan. Myyjä voi kommunikointivaiheessa kysyä ostajalta vaikka ostamisen esteistä. Tämä onnistuu niin kasvotusten, somessa, nettisaitilla kuin puhelimessakin.

 

  1. Ostamisen jälkeinen aika / Tuote käytössä

Jos myyt jotakin ei-niin-seksikästä tai tarpeellista, yksi tehokas tapa on käyttää sivutuotetta. Vanhan liiton meiningeissä hyödynnettiin aikoinaan esimerkiksi lehtimyynnissä seuraavaa kikkaa. Myytiin kuuden kuukauden tilausta, jossa sai kaupan päälle taskulaskimen. Näin henkilö saadaan ajattelemaan, mihin kaikkeen hän voisi laskinta käyttää. Hän miettii siis ostamisen jälkeistä aikaa. Miten tuotteen saamisen jälkeinen aika muuttuu aiempaa paremmaksi?

Löytääksesi sivutuotteen, on hyvä miettiä, mitä minkäkin toimialan yrityspäättäjä voisi haluta. Jos myyt pakohuonepelin lahjakorttia, et niinkään myy kyseiselle tyypille juuri sitä korttia, vaan ratkaiset jotakin hänen ongelmaansa. Se voi liittyä asiakastyytyväisyyden tai henkilöstön tyytyväisyyden parantamiseen tai heikkoon myyntiin. Lahjakortti voi motivoida työntekijöitä parempiin suorituksiin tai jäädä asiakkaalle mieleen kauniina eleenä.

 

MUISTILISTA

  • Selvitä, kenelle olet myymässä, mitä ja miksi.
  • Viestintäkapula eli tapa tehdä.
  • Viesti haluttavasti ja tee tuotteestasi/palvelustasi tarpeellinen.
  • Luo viimeinen niitti ostamiselle ajamalla mahdollisen ostajan miettimään ostamisen jälkeistä aikaa. Kuinka paljon tämä investointi voikaan tuottaa?

 

ESIMERKKI

  • Puhelinkeskustelun alussa herätän vastapuolen huomion ja kiinnostuksen jättämällä kertomatta, mitä oikeastaan olenkaan myymässä. Kysyn, onko hänellä viisi minuuttia aikaa kuunnella tarinaa tosi siististä jutusta. Korostan tuotteen erinomaisuutta.

    ”Haluatko kuulla heti vai myöhemmin? Tämä on kyllä näin joulun alla mitä mainioin idea.”

  • Annan henkilön päättää eli annan hänelle valtaa. Ajan saatuani, alan kartoittaa vastapuolen ongelmaa. Kerron pian, mitä olen myymässä, mutta kysyn pari asiaa ensin.

    ”Myymääni tuotetta voidaan käyttää esimerkiksi henkilöstön motivointiin, työ-/asiakastyytyväisyyden nostamiseen tai myyntipalkintona. Mihin näistä haluaisit lisäboostia?”

  • Kerron tarinan, miksi myyn kyseistä tuotetta (kilpailu), kerron tuotteesta, annan tietoa ja rohkaisen ostamaan. Autan vertailemaan ja kerron tuotteen hyödyistä. Muistan mainita, että näitä on yleensä ostettu neljä kappaletta kerralla – sillä saa jo aika monta ihmistä viihtymään!

    ”Pieni investointi, paljon hyvää. Monelleko lahjakortille sinulla on tarve?”

-Suomen Sisällöntuotanto